Ads Section

ΕΛΛΑΔΑ

Νόμος Κεραμέως: Προβλέπει μείωση κατώτερου μισθού παρότι λέει ότι το απαγορεύει; - Παραθυράκι κατάργησης των δώρων; - Παγιώνει μνημονικές περικοπές; - Που είναι η αντιπολίτευση;

 




Την Τετάρτη στην ολομέλεια της Βουλής συζητιέται το νομοσχέδιο για το κατώτατο μισθό!

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι από το 2028 και κάθε χρόνο, ο καθορισμός του κατώτατου μισθού θα γίνεται μέσω μαθηματικού τύπου. Στην πράξη όμως, πάλι η κυβέρνηση σε συνεννόηση με τους επιχειρηματικούς ομίλους θα τον συναποφασίζουν. Όπως δηλαδή συμβαίνει με το σημερινό άθλιο καθεστώς το οποίο νομοθετήθηκε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου από τη συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ – ΛΑ.Ο.Σ. το 2012, μονιμοποιήθηκε με τον περιβόητο νόμο Βρούτση (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ) το 2013 και εφαρμόστηκε πρώτη φορά από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2018.

Νομιμοποιεί την μείωση του κατώτερου μισθού, δίνει μέχρι και τη δυνατότητα στην εκάστοτε κυβέρνηση, ανάλογα με την πορεία της οικονομίας να μπορεί να μειώσει τον κατώτερο μισθό έως 60% του μέσου μισθού, δηλαδή με τα σημερινά δεδομένα να πάει τον ονομαστικό, μεικτό, κατώτερο μισθό λίγο πάνω από 600€, ενώ για να γίνει η οποιαδήποτε αύξηση – αναπροσαρμογή θα λαμβάνεται υπόψη η αύξηση της παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας.

Όμως συνάδελφοι όλοι γνωρίζουμε από πρώτο χέρι τι σημαίνει οι αμοιβές μας να βρίσκονται κάτω από τη μέγγενη της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας της οικονομίας. 


Το βιώνουν από πρώτο χέρι και οι ξενοδοχοϋπάλληλοι που βγήκαν από μία ακόμα τουριστική σεζόν με ρεκόρ κερδών, μετρώντας εργατικά ατυχήματα, έχοντας βιώσει την καταστρατήγηση των Συλλογικών Συμβάσεων, τις απολύσεις στη μέση της τουριστικής σεζόν και τόσα ακόμα. Το γνωρίζουν οι εργαζόμενοι στον κλάδο των Τηλεπικοινωνιών και της Πληροφορικής, που μόλις το 15% καλύπτεται από Συλλογικές Συμβάσεις, οι εργαζόμενοι σε κλάδους όπως το Φάρμακο και τα Τρόφιμα – Ποτά που τα κέρδη σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο αλλά οι εργοδότες αρνούνται να υπογράψουν Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.

Είναι τόσο προκλητικός ο νόμος που με την περιβόητη διατύπωση για “εξίσωση του κατώτερου μισθού στον ιδιωτικό και στον δημόσιο τομέα”… ανοίγει το δρόμο να καταργηθούν ο 13ος και 14ος μισθός και στον ιδιωτικό τομέα!

Ο ισχυρισμός της κυβέρνησης ότι «πρόθεσή της είναι να ενισχύσει τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας» είναι μεγάλη κοροϊδία, αφού την ίδια στιγμή αρνείται να κάνει υποχρεωτική την εφαρμογή τους, προβλέποντας ορίζοντα 5ετίας.

Αντί για επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού και ουσιαστικές αυξήσεις προβλέπει ψίχουλα και για τους Δημόσιους Υπαλλήλους. Η κυβέρνηση μονιμοποιεί όλες τις περικοπές των τελευταίων χρόνων σε βάρος των δημοσίων υπαλλήλων που έφτασαν το 40%. 

Πηγή: ΠΑΜΕ




Σύμφωνα με την υπουργό Εργασίας Νίκη Κεραμέως, η οποία θα εισηγηθεί το σχετικό νομοσχέδιο, με το νέο σύστημα αύξησης των μισθών εισάγονται τέσσερις καινοτομίες:

1. Η πρώτη καινοτομία αφορά στην ασφάλεια καθώς προβλέπεται ρητά ότι δεν μπορεί να υπάρξει μείωση του κατώτατου μισθού.

2. Γίνεται σύνδεση του κατώτατου μισθού με τα πραγματικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας.

3. Για τον ορισμό του κατώτατου μισθού, θα λαμβάνονται υπόψη αντικειμενικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

4. Και η τέταρτη αφορά το γεγονός ότι για πρώτη φορά θα αφορά και τους δημόσιους υπάλληλους και αυτό συνεπάγεται αύξηση, σε κάποιο βαθμό, και για αυτούς.

Ο στόχος που έχει τεθεί από το υπουργείο Εργασίας, είναι να καθοριστεί ένα μοντέλο όπου ο κατώτατος μισθός, θα προκύπτει από έναν πιο αντικειμενικό, προβλέψιμο και διαφανή τρόπο υπολογισμού.

 Ποιος είναι ο μαθηματικός τύπος που θα χρησιμοποιείται για την αύξηση του κατώτατου μισθού;

(Ποσοστό μεταβολής του Κατώτατου Μισθού) = (Ποσοστό μεταβολής του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για τα νοικοκυριά στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής) + [(Ποσοστό μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του Γενικού Δείκτη Μισθών)/2]

Το ποσοστό της ετήσιας αύξησης του κατώτατου μισθού θα είναι το άθροισμα αφενός του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή, ειδικά για τα νοικοκυριά στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής, και αφετέρου του μισού του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. Με απλά λόγια, θα λαμβάνεται υπόψη η ακρίβεια για τα νοικοκυριά στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής και η αύξηση της παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας.

Ο μαθηματικός τύπος για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού έχει ως βάση το γαλλικό μοντέλο και λαμβάνει υπόψη αντικειμενικά και διαφανή οικονομικά στοιχεία, ενώ και άλλες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο και η Ολλανδία, εφαρμόζουν παρόμοια συστήματα.

Οι σχετικοί δείκτες θα υπολογίζονται από την ΕΛΣΤΑΤ, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στο σύστημα.

Η εφαρμογή του μαθηματικού τύπου μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του κατώτατου μισθού;

Όχι. Προβλέπεται ρητά ότι ο κατώτατος μισθός ΔΕΝ μπορεί να μειωθεί. Σε περιπτώσεις έκτακτων συνθηκών και σοβαρών οικονομικών προβλημάτων, ο μηχανισμός μπορεί να παρεκκλίνει από τον αυτόματο μαθηματικό τύπο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο κατώτατος μισθός θα καθορίζεται μέσω διαβούλευσης, αλλά η μείωση του κατώτατου μισθού παραμένει απαγορευμένη.

9. Γιατί το νέο σύστημα θα ισχύσει από τον κατώτατο του 2028; Τι θα ισχύσει έως τότε;

Το νέο σύστημα στηρίζεται σε σειρά στοιχείων και δεδομένων και απαιτείται ικανός χρόνος προσαρμογής, προκειμένου να δημιουργηθούν οι νέοι δείκτες από την ΕΛΣΤΑΤ. Ο νέος μηχανισμός αυτόματης αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού θα ισχύσει από το 2028.
Για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού για τα έτη 2025, 2026 και 2027 θεσπίζεται μια μεταβατική διαδικασία, με την ουσιαστική συμμετοχή των Κοινωνικών Εταίρων και της ΑΔΕΔΥ, οι οποίοι θα συμμετέχουν στην Επιτροπή Διαβούλευσης που θα διατυπώνει γνώμη με θεσμικό και ενιαίο τρόπο για την αύξηση του κατώτατου μισθού.

10. Γιατί να καθορίζεται ο κατώτατος μισθός νομοθετικά και όχι με συλλογικές διαπραγματεύσεις, όπως ίσχυε πριν το 2012;

  • Καταρχάς, οι κοινωνικοί εταίροι μπορούν, μέσω συλλογικών διαπραγματεύσεων, να συμφωνούν σε ευνοϊκότερους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων, εφόσον το επιθυμούν και το επιδιώκουν.
  • Όμως, οι κοινωνικοί εταίροι δεν εκπροσωπούν το σύνολο των εργαζομένων και συνεπώς οι διμερείς διαπραγματεύσεις δεν είναι αντιπροσωπευτικές για το σύνολο της κοινωνίας. Για παράδειγμα, δεν εκπροσωπούνται οι άνεργοι και οι νέες γενιές. Ο κατώτατος μισθός προστατεύει το σύνολο της κοινωνίας.
  • Η προβλεψιμότητα, ως προς την μελλοντική πορεία του κατώτατου μισθού, βοηθάει στην μείωση της αβεβαιότητας εργαζομένων και εργοδοτών και, κατά συνέπεια, στηρίζει αφενός τον οικογενειακό προγραμματισμό των εργαζομένων και αφετέρου την λειτουργία των επιχειρήσεων, ενώ ευνοεί τις επενδύσεις, την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.
  • Ο μαθηματικός τύπος διασφαλίζει ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται με γνώμονα την πραγματική κατάσταση της οικονομίας και τις ανάγκες των εργαζομένων, προάγοντας έτσι μια δίκαιη και βιώσιμη πολιτική μισθών.
  • Σημειώνεται ότι στα 22 από τα 27 κράτη μέλη ο κατώτατος μισθός θεσπίζεται νομοθετικά, ενώ μόνο σε 5 χώρες ορίζεται με συλλογικές διαπραγματεύσεις σε κλαδικό κυρίως επίπεδο (Αυστρία, Δανία, Ιταλία, Φινλανδία και Σουηδία). Οι συλλογικές διαπραγματεύσεις που μπορούν να οδηγήσουν σε ευνοϊκότερους όρους αμοιβής για τους εργαζομένους συνεχίζουν να προβλέπονται στον ν. 1876/1990, εφόσον οι Κοινωνικοί Εταίροι τις επιθυμούν και τις επιδιώκουν.
Πηγή:Υπ. Εργασίας



Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

© all rights reserved
made with by templateszoo